تعداد لغات ترجمه شده
انگلیسی 129851

آخرین سفارش
وسام کلمی زاده در تاریخ و ساعت 1396/05/20 14:25

آخرین خبر
تی کدینگ ، انقلابی در یادگیری لغت : بخش سه
تی کدینگ ، انقلابی در یادگیری لغت : بخش دو
آخرین مطلب آموزشی
ترجمه به کمک کامپیوتر
استراتژی های ترجمه متون فنی
مشکلات ترجمه اسناد حقوقی
پارافریز متن انگلیسی
نکاتی در مورد پارافریز یا بازنویسی متون انگلیسی
ترجمه انگلیسی به فارسی
30   /   5   /   1396                 
کاربر گرامی، لطفا تمامی اطلاعات خواسته شده برای ورود را با دقت پر کنید.
Email
Password
 


ترجمه متون تخصصی صفحه اصلی
ترجمه متون تخصصی درباره ما
ترجمه متون تخصصی تماس با ما
ترجمه متن تخصصی راهنمای سفارش ترجمه
ترجمه متن تخصصی خبرهای سایت
ترجمه مقاله مطالب آموزشی
ترجمه مقاله لیست زمان و هزینه ترجمه
ترجمه مقاله سوالات متداول
ترجمه تخصصی نقشه سایت

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی - بخش ششم

شماره مطلبعنوان مطلبتاریخ مطلبلینک دانلود فایل
30098روش های یادگیری لغات زبان انگلیسی - بخش ششم1395/09/20 15:45کلیک کنید

2.5. روش های مستقیم یادگیری

روشهای یادگیری واژگان، به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: مستقیم و غیر مستقیم. روشهای مستقیم یادگیری، روش هایی هستند که روی ارائه معنا یا ترجمه مستقیم یک لغت، تمرکز دارند. در اینجا، تعریف یک لغت یا ترجمه مستقیم آن، در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد. از سوی دیگر، روش های غیر مستقیم، به گونه ای هستند که زبان آموزان، بایستی معنای یک لغت یا اطلاعات را از طریق زبان بیگانه و مقصد و نه از طریق زبان مادریشان، استخراج نمایند. در ادامه، به بحث در مورد یادگیری ترجمه و تبیین(explanation) مستقیم خواهیم پرداخت.

2.5.1. یادگیری ترجمه یا تبیین

همانطور که در بالا اشاره گردید، برای یادگیری لغات جدید، می توانیم از روش های مختلفی بهره بگیریم. بسیاری از زبان آموزان، با وجود اینکه بسیاری از محققین از قبیل سیمون آگِر، توصیه می کنند تا به جای ترجمه های مستقیم لغات، معانی آنها را بیاموزیم تا به درک عمیق تری دست بیابیم(اگرچه آنها این ادعا را نیز مطرح کرده اند که شیوه پیشنهادی شان، نقاط ضعفی نیز دارد)، یادگیری ترجمه های دقیق را به یادگیری از طریق تعاریف واژه ها ترجیح می دهند. یکی از فاکتورهای بسیار مهم برای انتخاب روش یادگیری واژگان، سطح زبان انگلیسی فرد می باشد. یادگیری ترجمه مستقیم، به افراد مبتدی امکان خواهد داد تا به بازنمایی های مفهومی(conceptual representation) سطوح مهارتی پیشرفته تر، دسترسی مستقیمی پیدا کنند. با این وجود، وقتی دانش فرد از زبان بیگانه و خارجی، افزایش پیدا می کند، آنگاه، ترجمه لغات، به تنهایی کافی نیست و فرد به درک عمیق تری نیاز دارد.

2.5.2. سیستم لایتنر(Leitner system)

در سال 1885، یک روانشناس آلمانی معروف به نام هِرمَن اِبینگهاوس، متوجه شد که در صورت عدم تکرار، افراد حدود 65 درصد اطلاعات جدیدا به دست آمده را، ظرف یک ساعت بعد از یادگیری آن اطلاعات، فراموش خواهند کرد. برای بهبود این وضعیت، بایستی از یک شیوه یادگیری تکرارپذیر، استفاده نماییم. سیستم لایتنر، که به نام مخترعش سِباستیَن لایتنِر نامگذاری گردید، روش بسیار کارامدی را برای یادگیری تکرارپذیر، ارائه می نماید و جزو یکی از پر استفاده ترین شیوه ها جهت یادگیری لغات یک زبان خارجی و بیگانه، محسوب می گردد. نام دیگر سیستم لایتنر، روش فلش کارت(flashcard method) است. سیستم لایتنر، شیوه ای برای بهبود حافظه به شمار می رود. روش مورد بحث، در دهه 1970، توسط دانشمند و روزنامه نگار آلمانی به نام سباستین لایتنر، ابداع گردید. یکی از نکات کلیدی مورد استفاده در این سیستم، آن است که هر زمانی که بخشی از اطلاعات را مرور می کنیم، حافظه ما قوی تر می شود و این اطلاعات، برای مدت طولانی تری، در حافظه باقی می مانند. دلیل محبوبیت زیاد روش لایتنر را می توان به کارایی، سهولت و دسترس‌پذیری آن نسبت داد. سالمِرون در سال 2012، توصیف زیر را از این سیستم ارائه کرد: "در روش لایتنر که تکنیک یادگیری مبتنی بر تکرار با فاصله(spaced repetition) نیز نام دارد، یک جعبه را به چندین بخش یا کوپه(compartment) تقسیم می کنیم. هر کوپه، سطح دانش مختلفی را نشان می دهد. در ابتدا، همه کارت ها در کوپه اول قرار دارند. وقتی توانستیم اطلاعات یک کارت را به یاد بیاوریم، آن را به کوپه بعدی انتقال خواهیم داد. اگر معنای لغت فراموش شد، آن را دوباره به کوپه اول بر می گردانیم."

نسخه دیگر سیستم لایتنر که کار با آن، ساده تر است، سیستم لایتنر تطبیق یافته پاتون(Patton’s adapted Leitner system) یا PALS نام دارد. از آنجایی که همراه داشتن و حمل کردن جعبه ها، کار چندان راحتی نیست،  در اینجا از دسته ای از کارت ها استفاده می کنیم که در یک سمت هر کارت، سوال یا ترجمه و در سمت دیگر آن کارت، جواب، نوشته شده است. با مرور دسته کارت ها، کارت هایی که جواب درستی به آنها داده شده است، به انتهای دسته، منتقل می شوند و کارت هایی که جواب غلطی به آنها داده شده است، به جایی در بین سایر کارت ها منتقل می گردند تا مورد مرور بیشتری قرار بگیرند. این شیوه، دقت روش جعبه ای را ندارد، اما به دلیل راحتی کار برای معلم ها و دانش آموزان، مورد استفاده بیشتری قرار می گیرد و می توان کارت ها را به راحتی به هر جایی برد.

2.6. روش های غیر مستقیم یادگیری

روشهای غیر مستقیم یادگیری، روش هایی هستند که بر یادگیری مشارکتی یا تعاونی، تاکید دارند. این روش ها، از توانایی فرد برای رمزگشایی معنای یک واژه، واژه قاموسی یا عبارت، و به یاد آوردن اتفاقی آن، کمک می گیرند. این شیوه، شیوه طبیعی یادگیری یک زبان مثل زبان انگلیسی به حساب می آید. به نقل قولی از ژانِت آلِن در این زمینه، دقت کنید: "دانش آموزان من، از لغاتی که به آنها تکلیف می کردم، استفاده نمی کردند. آنها از لغاتی که در رادیو یا تلویزیون می شنیدند استفاده می کردند. آنها از لغات موسیقی ای که گوش می کردند استفاده می کردند. و آخر آن که، آنها از لغاتی که من در هنگام صحبت با آنها، به کار می گرفتم، استفاده می کردند." جِیمز کودی نیز تجربه مشابهی را بیان می کند: "بسیاری از تکنیک های کنونی مربوط به تدریس واژگان زبان انگلیسی، مصنوعی و غالبا ناکارامد هستند، زیرا خواننده را وادار نمی کنند تا صورت ها و مفاهیم جدید لغات را با الگوهای ذهنی قبلی، پیوند بزنند." شیوه غیر مستقیم یادگیری، برای توضیح دانش ناشناخته، از دانش محدود موجود کمک می گیرد. از آنجایی که روش های غیر مستقیم، دانش آموزان و زبان آموزان را وادار می کنند تا فکر خود را به کار بیندازند، در نتیجه با سختی بیشتری همراه خواهد بود، اما در عین حال، به باور بسیاری از محققین، کارایی بیشتری را به همراه خواهد داد.

در اینجا، به آخرین بخش مقاله "روش های یادگیری زبان انگلیسی" رسیدیم و واژگان و برخی شیوه های یادگیری آن را مورد بحث قرار دادیم. فناوری های نوین کمک کرده اند تا کارایی این شیوه ها بیشتر بشود و بتوان آن ها را با کمک فناوری های آموزشی مدرن، بیش از پیش مورد استفاده قرار داد.  


 راهنمای ترجمه آثار ادبی
 وفاداری به متن، نویسنده و خواننده، در ترجمه تخصصی - بخش پنجم
 نکاتی در مورد پارافریز یا بازنویسی متون انگلیسی
signup  
نام
وب سایت
نظر
 


 
گوترنس
کانال تلگرام گوترنس